Hallo allemaal,
Ik lees al een paar dagen met jullie mee en ik wil me even voorstellen en mijn verhaal vertellen.
Ik heet Jolanda (en ik zag dat ik hier niet de enige ben die zo heet)
In juli ’09 ben ik bij een gynaecologe in het Catharina ziekenhuis in Eindhoven geweest omdat ik een verzakking (baarmoeder/blaas) heb. Urineverlies en problemen met ontlasting. Hiervoor heb ik allerlei onderzoeken gehad door het bekkenbodemteam (blaasonderzoek, darmonderzoek, bekkenbodemonderzoek) en op 15 september ’09 kreeg ik te horen dat de verzakking niet erg genoeg was om te opereren en ik kreeg het advies om af te gaan vallen en dat dan mijn klachten vanzelf minder zouden worden. Ook kwam uit alle onderzoeken naar voren dat ik suikerziekte heb. De gynaecologe heeft toen een afspraak (6 weken later) bij Dr. Smulders gemaakt. Deze afspraak had ik op 19 november. Ik had erg naar deze afspraak toegeleefd omdat ik echt wilde gaan afvallen en ik dan te horen zou krijgen welke trajecten er in het ziekenhuis te volgen waren. Niemand had mij vertelt dat het een afspraak was bij chirurgie. Sta ik dus aan de balie en ik vroeg wat de morgen inhield. Samen met 2 andere dames had ik een info-gesprek welke operaties er daar gedaan werden. Zeg ik heel doosachtig: daar kom ik niet voor. Ik was in de veronderstelling dat ik naar een info ging over trajecten te volgen in het ziekenhuis. Nou mevrouw, u staat hier anders aan de balie chirurgie hoor. Achteraf had ik kunnen weten dat ik naar chirurgie ging want ik ben vorig jaar juli bij Dr. Smulders geweest omdat men toen dacht dat ik galstenen had. Door het buikvet konden ze de stenen niet vinden maar mijn lever was wel vervet. En Dr. Smulders stelde toen al voor een maagverkleining te overdenken. Waar ik toen beslist nee tegen zei. Echt niet. Ik herinner me hem als een erg directe arts die je zegt waar het op staat. Maar nu heeft het zo moeten zijn dat ik daar aan de “verkeerde” balie in het ziekenhuis stond. Het komt misschien niet voor niets op mijn pad.
Mijn schoonzus heeft in juli een sleeve-operatie ondergaan en is daarmee al 35 kg afgevallen en ik had toen zoiets van: nou dat zou ik nooit doen, ik wil het zelf kunnen. Maar met haar succesverhaal in mijn achterhoofd ben ik dus toch maar mee gegaan om te luisteren.
Tja er is toen toch wel iets wakker gemaakt. Dr. Smulders heb ik niet gezien maar tijdens het gesprek na de info werd duidelijk dat ik wel degelijk in aanmerking kom voor een operatie. Suikerziekte, hoge bloeddruk, bmi 45, 127 kg en natuurlijk die verzakking.
Ze zouden me aanmelden bij het NOK in Eindhoven. 8 december ben ik daar al geweest. 3 weken later al. Het gaat zo snel. 15 januari 2010 heb ik mijn intake daar.
Natuurlijk heb ik mijn schoonzus al ontzettend veel gevraagd, ze is dolenthousiast.
Het gaat allemaal zo snel, te snel voor zo’n belangrijke beslissing maar ik denk dat ik ervoor moet gaan, voor mijn gezondheid, voor mijzelf en mijn gezin. Maar ik heb zo’n angst voor de operatie.
Het is een heel verhaal geworden maar dan weten jullie precies hoe het zit.
Door hier veel te lezen ben ik wel wat rustiger geworden.
Geweldig om alle foto’s van voor en na te zien, dat wil ik ook!
Wil je nog meer weten dan vraag maar raak.